Selecteer een pagina
Wijzigingen in het licentiemodel van Microsoft Cloud diensten

Microsoft heeft de afgelopen tijd een flink aantal wijzigingen aangekondigd in zijn licentiemodellen. Met name voor gebruikers van Microsoft 365, Office 365 of de losse diensten die hier mee samenvallen (zoals Exchange Online, Sharepoint Online of de Enterprise Mobility Suite (EMS), etc.) zullen hier wat van merken. 

Kort samengevat heeft Microsoft twee grote wijzigingen gepland: 

  • Prijsverhoging voor de belangrijkste Microsoft 365 diensten 
  • Overgang naar de “New Commerce Experience” 

In dit blog nemen we je mee wat deze wijzigingen inhouden en hoe dit (mogelijk) effect heeft op jouw organisatie. 

Prijswijzigingen Microsoft Cloud diensten per maart 2022

Enige tijd geleden heeft Microsoft aangekondigd dat de belangrijkste Microsoft Cloud diensten per maart 2022 in prijs zullen stijgen: 

  • Office 365 E1 (van $8 naar $10) + 25% 
  • Office 365 E3 (van $20 naar $23) + 15% 
  • Office 365 E5 (van $35 naar $38) + 8,6% 
  • Microsoft 365 Business Basic (van $5 naar $6) + 20% 
  • Microsoft 365 Business Premium (van $20 naar $22) + 10% 
  • Microsoft 365 E3 (van $32 naar $36) + 12,5% 

    Deze wijzigingen zijn niet alleen van toepassing op diensten die via CSP worden afgenomen, maar worden binnen alle licentieprogramma’s doorgevoerd. 

    Als reden voor de prijsverhoging geeft Microsoft aan dat de Microsoft 365 diensten de afgelopen jaren een flinke ontwikkelingen hebben doorgemaakt en er continu nieuwe functionaliteiten zijn toegevoegd aan de abonnementen, terwijl de prijs de afgelopen jaren nauwelijks is veranderd. Dat wordt nu toch aangepast, waardoor de prijs beter aansluit bij de toegenomen waarde. 

    Microsoft verhoogt niet alleen de prijzen, ze voegen ook extra functionaliteiten toe. Microsoft zal voor alle bovengenoemde producten (en andere producten die niet in prijs stijgen) gratis Audio Conferencing beschikbaar stellen. Hiermee kun je, zonder internetverbinding, deelnemen aan Microsoft Teams meetings door telefonisch in te bellen.  

    Overgang naar de “New Commerce Experience” (NCE)

    De tweede wijziging is een meer complexe verandering. Tot nu toe was het effectief mogelijk om een Microsoft 365 abonnement op elk gewenst moment aan te passen en de aantallen te verhogen of te verlagen zonder bijkomende kosten of limieten. Hier gaat verandering in komen.  

    Om te begrijpen wat er precies gaat veranderen, is het goed om te begrijpen hoe een Microsoft 365 licentie onder water werkt. Elke klant sluit voor elke dienst die ze afnemen bij Microsoft onder water een jaarabonnement af die begint op een specifieke datum en na 12 maanden automatisch verlengd wordt, tenzij anders wordt aangegeven. Dit betekent dat je bijvoorbeeld een abonnement kan hebben van Microsoft 365 E3 en een tweede abonnement (bijv Microsoft Exchange Online Plan 1), die allebei verschillen qua begin- en einddatum.  ITON heeft er tot nu toe voor gekozen om deze periodes niet concreet te communiceren, omdat mutaties immers op elk moment zonder gevolgen kon plaatsvinden. 

    Microsoft heeft nu aanpassingen doorgevoerd aan de manier waarop er met wijzigingen in abonnementen wordt omgegaan. Voor alle abonnementen die na 10 maart 2022 worden afgesloten, is het niet langer mogelijk om binnen een contractperiode te krimpen. Dit betekent dus concreet dat je vanaf nu voor alle abonnenten die je afneemt, een minimaal commit doet op het aantal licenties gedurende de contractperiode. Standaard is een contractperiode 12 maanden.  Ook wordt met deze wijziging de facturatie verschoven van achteraf naar vooraf.

    Om toch flexibiliteit te kunnen bieden aan haar klanten biedt Microsoft vanaf 10 januari ook de mogelijkheid om te kiezen voor een maandabonnement, waardoor klanten de mogelijkheid krijgen om na die periode van een maand de aantallen te wijzigen. Hiermee blijft dus de flexibiliteit bestaan die tot nu in de abonnementen aanwezig was. Zit er dan geen addertje onder het gras? Jawel: een maandabonnement is gemiddeld 20% duurder dan een jaarabonnement.  

    Heeft dit ook gevolgen voor bestaande klanten? Helaas wel. Zoals hierboven al uitgelegd heeft elke klant één of meerdere jaarabonnementen met een einddatum. Na afloop van deze einddatum zal het abonnement vernieuwd moeten worden en krijgen ook deze klanten te maken met de “New Commerce Experience” (NCE). Gelukkig heeft Microsoft de periode voor bestaande klanten verlengd. Bestaande abonnementen die voor 1 juni 2022 aflopen, kunnen nog één keer verlengd worden volgens de huidige voorwaarden. Of je hiervan kunt profiteren hangt af van de einddatum van jouw huidige abonnementen. Je kunt deze informatie opvragen bij jouw accountmanager.  

    Prijsprotectie!

    Ondanks dat de wijziging over het algemeen nadelig klinkt, zit er wel degelijk een groot voordeel aan het abonnement, namelijk prijsprotectie. Op het moment dat je een abonnement afsluit (of verlengt) geldt er voor die periode een prijsprotectie. Concreet: sluit je een abonnement af van 12 maanden, dan heb je dus 12 maanden prijsprotectie op de producten en zullen prijzen voor de abonnementen gedurende die periode niet stijgen. 

    Dit geldt ook voor de prijswijziging die wordt doorgevoerd in maart 2022! 

    Als je voor 1 maart je huidige licenties upgrade naar het NCE model stel je de prijsverhoging effectief met een jaar uit voor de licenties die binnen het jaarcommit vallen. Ga je het abonnement vervolgens uitbreiden? Dan geldt de huidige prijs ook voor de extra licenties die vallen binnen dit jaarabonnement. (let wel op; krimpen gaat niet) 

    Voor enkele licenties is het nu al mogelijk om naast een maand- en jaarabonnement ook te kiezen voor een 3-jaar abonnement. Op dit moment geldt dit alleen voor geselecteerde Dynamics 365 abonnementen, maar de verwachting is dat in de zomer deze optie voor meer licenties mogelijk wordt. Dan wordt prijsprotectie pas echt leuk! 

    Toch flexibiliteit houden?

    Helaas hebben de wijzigingen een behoorlijke impact op de flexibiliteit voor onze klanten.. Om te voorkomen dat alle flexibiliteit verdwijnt, is het mogelijk om licentievormen te combineren. Concreet wordt het mogelijk om een deel van de licenties in een jaarabonnement af te nemen en de rest in de meer flexibele maandabonnementen af te nemen. 

    Een concreet voorbeeld: Stel dat je als organisatie 120 medewerkers hebt. Dan zou het gunstig kunnen zijn om voor 100 gebruikers een jaarabonnement af te sluiten en voor 20 gebruikers een maandabonnement. Dit geeft je de flexibiliteit om elke maand te krimpen met een maximum aantal van 20 gebruikers.   

    Om te bepalen wat een veilige marge is, is het verstandig om te kijken op https://mijn.iton.nl bij het rapport “Moderne Samenwerking”. Daar vind je de trend van de afgelopen zes maanden, waardoor je eenvoudig kan bepalen welk aantal stabiel blijft en voor welk aantal flexibiliteit gewenst is. Uiteraard is het verstandig om voorgenomen veranderingen in je bedrijfsstructuur mee te nemen in deze afwegingen. Heb je hier hulp bij nodig? Je accountmanager of Customer Success Manager helpt je hier graag bij! 

    Bekijk hieronder ons webinar over de wijzigingen.

    Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

    Logo-ITON-footer

    Contact

    > Neem contact op

    Werken bij

    > Kom bij ons werken

    Gegevens

    Landjuweel 20
    3905 PG Veenendaal

    Algemeen
    088 070 06 00

    Support
    088 070 06 25
    sd@iton.nl

    Socials

         
    IBI | ISO27001 | ISAE3402
    Share This