Actuele storingen
Storing Microsoft Azure en Office365 diensten
25-01-2023 15:28u
Status update Microsoft:
“Final status: We’ve confirmed, after a period of monitoring, that the majority of impacted services have been recovered and remain stable. We’re investigating some potential impact to the Exchange Online Service when connecting through Outlook on the web. For further information on the impact to the Exchange Online service please see EX502694 in the Service Health Dashboard.”
Hiermee heeft Microsoft de netwerk storing als gelost gemarkeerd. Een mogelijk gevolg van deze storing is een issue met de Web versie van Outlook (Outlook via een webbrowser). Dit issue wordt nog door Microsoft onderzocht.
25-01-2023 13:00u
Status update Microsoft:
“Current status: We’re monitoring telemetry which continues to show that the service is stable, and the majority of users are able to access the service successfully. We’re continuing to monitor the service and take actions to confirm full recovery.”
Microsoft bevestigd hiermee dat diensten voor klanten weer operationeel zouden moeten zijn. Mocht dit voor u nog niet het geval zijn neem dan contact op met de ITON Servicedesk.
25-01-2023 12:00u
Status update Microsoft:
“We’re continuing to take additional steps to expedite the recovery process. Our telemetry indicates that majority of the customers have now mitigated.”
25-01-2023 11:00u
Status update Microsoft
“Current status: We’ve identified that a wide-area networking (WAN) routing change caused impact to the service. We’ve rolled back the change and monitoring the service as it recovers. Some of the customers who had previously reported impact are also reporting recovery.”
25-01-2023 10:25u
Als ITON zien we langzaam herstel van diensten. Diverse klanten kunnen weer aanmelden in de Clouddesktop en mailboxen en dergelijke zijn weer benaderbaar. VPN tunnels voor verbinding van kantoor met Azure zijn weer hersteld. Microsoft heeft nog geen bevestiging dat diensten definitief zijn hersteld.
Volgende update Microsoft: 12.00u
25-01-2023 10:00u
Microsoft status update:
Current status: “We’ve isolated the problem to a networking configuration issue, and we are analyzing the best mitigation strategy to address it without causing additional impact. We’ll provide more information once we have additional information.”
Volgende update Microsoft: 12:00u
25-01-2023 9:15u
Status Microsoft: MO502273
“Current status: We’ve identified a potential networking issue and are reviewing telemetry to determine the next troubleshooting steps.”
De ITON Servicedesk is als gevolg van deze storing slecht tot niet bereikbaar. Onze telefonie oplossing maakt gebruik van Microsoft Teams welke door deze storing is geraakt. Blijf deze pagina volgen voor updates over de storing.
Volgende update: 10.00u
25-01-2023 8:45u
Diverse klanten melden inlog problemen of ervaren performance vertragingen in diensten die draaien op het Azure platform of Microsoft 365 diensten. Microsoft heeft bevestigd dat er een storing gaande is en verder onderzoek uitvoert.
Storing Microsoft zorgt dat icoontjes verdwijnen
16-01-2023 10:30
Status update Microsoft:
“We’ve completed a hotfix deployment within the build 1.381.2164.0 on Friday, January 13, 2023, at 6:03 PM UTC. This fix update will not restore previously removed shortcut files, but it will prevent any additional shortcut files from being incorrectly removed.
Microsoft has confirmed steps that users can take to recreate start menu links for a significant subset of the affected applications that were deleted. These steps have been consolidated into the PowerShell script in the following link. Users must be a local administrator on the machine that the script will be run on: https://aka.ms/asrfprecovery
Current status: We’ve provided an update to https://aka.ms/asrfprecovery that includes additional details regarding the issue as well as instructions to deploy the script using Microsoft Intune. We’re continuing to perform extensive internal tests and are also reviewing customer feedback so we can improve upon the provided workaround details and include additional apps and scenarios. We’ll provide updates to https://aka.ms/asrfprecovery as we validate our findings.”
18:30
Status update Microsoft:
“The hotfix has progressed through multiple stages of our safe deployment procedures and we’re continuing our efforts to expedite the mitigation process. While the fix deploys, we recommend that you take action to place the offending ASR rule into Audit Mode to prevent further impact until the update has completed.”
Status update ITON:
Script staat klaar voor gebruikers om veel gebruikte snelkoppelingen te herstellen en klanten zijn hierover geïnformeerd.
17:00
Microsoft heeft een update uitgebracht op de Defender patern file naar versie 1.381.2152.0 maar nog geen communicatie of hierin het issue dat snelkoppelingen verdwijnen is opgelost.
Het script voor het herstellen van veel gebruikte snelkoppelingen is getest en wordt nu klaar gezet bij ITON Managed Desktop klanten voor gebruikers in het Intune Bedrijfsportaal. Zodra dit gereed is wordt de klantcontactpersoon hiervan op de hoogte gebracht. De volgende snelkoppelingen worden door het script hersteld indien de software is geïnstalleerd:
– Microsoft Office (Outlook, Word, Excel, Powerpoint, Access, Publisher) – MS Teams was niet geraakt
– Microsoft Onedrive
– Microsoft Edge
– Google Chrome
– Firefox
– Remote Desktop Client (voor toegang tot Clouddesktop)
– Teamviewer
– Notepad++
– Adobe Acrobat DC
– Adobe Acrobat Destiller
– Putty
– uniflow Smart Client (print software)
15:30
Script is gemaakt om veel gebruikte snelkoppelingen te herstellen. Denk daarbij aan Office applicaties, Adobe Reader, Microsoft Edge, Chrome en dergelijke. Script wordt getest om uit te rollen via Intune bedrijfsportaal aan ITON Managed Desktops. Gebruikers die geraakt zijn kunnen dit starten om veel gebruikte icoontjes te herstellen. Zodra de testen succesvol zijn afgerond gaan we dit zo snel mogelijk bij klanten implementeren.
Info Microsoft:
We recommend that you put the ASR rule to Audit Mode to avoid further impact. You can also set the rule to disabled mode.
Current status: We reverted the offending ASR rule, however, this change is propagating throughout the environment and could take several hours to complete. We recommend that you take action to place the offending ASR rule into Audit Mode and prevent further impact until the update has completed deployment. Further information on how to perform these steps are listed within the More info section of this communication.
14:00
Als de Microsoft Defender Attack Service Reduction rule actie is en op de werkplek is Windows Defender Patern versie 1.381.2140.0 geïnstalleerd dan verdwijnen de snelkoppelingen. Zolang de rule nog actief is op de werkplek is het niet mogelijk om nieuwe snelkoppelingen te maken. Deze worden direct verwijderd.
Microsoft heeft de storing inmiddels bevestigd en werkt aan een oplossing. Uitdaging zal daarin zijn om de snelkoppeling te herstellen.
13:00
In de Microsoft Defender Attack Service Reduction rule zit een fout die zorgt dat .lnk snelkoppeling bestanden worden verwijderd. Bij ITON klanten met beheercontract waar deze rule aan staat is deze per direct uitgeschakeld om het aantal geraakte werkplekken te verkleinen. Helaas is geconstateerd dat de snelkoppeling daadwerkelijk zijn verwijderd.
13-01-2023 11:30u
Een storing bij Microsoft zorgt ervoor dat op een werkplek beschermt met Microsoft Defender de snelkoppelingen verdwijnen uit het startmenu, taakbalk en desktop. Het starten van applicaties is daardoor niet eenvoudig mogelijk.
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
