Selecteer een pagina
Rollen en toegangsrechten…regel het slimmer!
Rollen en toegangsrechten…regel het slimmer!

Hele IT volksstammen zijn dagelijks bezig met repeterende of zelfs handmatige handelingen om gebruikers, c.q. medewerkers, te faciliteren bij hun dagelijkse werkzaamheden. Je zou je daarom zelfs af kunnen vragen hoe geautomatiseerd de supportdesk zelf is en of dit op de meest efficiënte manier gebeurt. Maar waarom zouden rollen en toegangsrechten slimmer ingeregeld moeten worden?

Reden 1: De toenemende wens om zelfredzaam te zijn

In de meest ultieme situatie is alles voor een gebruiker gewoon duidelijk en worden er nauwelijks of geen servicetickets aangemaakt. Er komt daarnaast een nieuwe generatie aan die niet meer de helpdesk wil gebruiken of telefonisch in de wacht wil staan. Zij willen de mogelijkheid hebben om, bijvoorbeeld door middel van chat, direct een antwoord te krijgen op een vraag en verwachten dat alles rondom de werkplek gewoon werkt. Wie het slimmer regelt wordt bovendien aantrekkelijker als werkgever.

Reden 2: De veiligheid rondom uitdiensttredingen

Als de toegangsrechten niet geautomatiseerd zijn kunnen er onwenselijke situaties optreden. Het kan die medewerker zijn die uitdienst gegaan is, maar toch nog toegang heeft tot klantgegevens of andere databases. Weet je zeker dat dit proces rondom uitdiensttreding goed geregeld is? Een systeembeheerder is ook iemand die weleens iets kan vergeten tijdens de offboarding. Net zoals ieder ander mens. Dan loop je de kans dat jouw data ineens in handen valt van de concurrent.

Reden 3: Van onboarding een feestje maken!

Het slimmer inregelen van rollen en toegangsrechten levert hele tevreden nieuwe collega’s op. De ‘employee journey’ begint al op de eerste dag dat zij beginnen. Alles wat zij nodig hebben is er. De laptop met juiste applicaties is klaar, er is toegang tot datgene wat bij de desbetreffende functie hoort en er is een persoonlijk inwerkprogramma gemaakt.

De realiteit…

Rollen zijn lang niet altijd duidelijk en toegangsrechten niet goed geautomatiseerd. Een reden kan zijn dat functiebeschrijvingen van de HR afdeling onvoldoende duidelijk zijn bij IT en de werkprocessen daardoor onvolledig of juist te complex worden ingericht. Dan kunnen er veel onnodige vragen ontstaan. In sommige gevallen kan dan zelfs tot compliancy issues leiden. Er zijn dan onbewust rechten gegeven aan gebruikers die daar geen recht toe hadden.

Slimmer regelen?

On- en offboardingsprocessen van gebruikers zijn volledig te automatiseren. Ook kunnen de processen om aan bestaande werknemers iets nieuws te geven gestandaardiseerd worden. Vanuit de praktijk zien we hierdoor 50 tot 60 procent minder servicetickets ontstaan. Daarom bieden we deze technologie standaard aan in onze concurrerende werkplekpropositie. Hoe meer duidelijkheid, hoe minder tickets, hoe aantrekkelijker de werkplek, hoe beter iedereen in zijn of haar rol zit.

 

Als eerste op de hoogte

Abonneer op onze nieuwsbrief

Logo-ITON-footer

Contact

> Neem contact op

Werken bij

> Kom bij ons werken

Gegevens

Landjuweel 20
3905 PG Veenendaal

Algemeen
088 070 06 00

Support
088 070 06 25
sd@iton.nl

Socials

     
IBI | ISO27001 | ISAE3402
Share This