De visie van mboRijnland is om uiteindelijk volledig in de cloud te werken. Om daar naartoe te groeien is tijdelijk nog wel een datacenter nodig en dus een vernieuwing van de huidige ICT-omgevingen. ITON is met een voorstel gekomen om de Dell Hybride Cloud Solutions (DHCS) aan te schaffen. Binnen het ID College was op dat moment een Citrix-omgeving gebruikelijk.

De Citrix-omgeving maakte het voor iedereen mogelijk om overal en op elk apparaat te werken. ROC Leiden gebruikte een remote desktop oplossing. Beide omgevingen zijn nu nog in gebruik. "Daardoor werken op dit moment veel werknemers in beide omgevingen en met twee accounts. Dat maakt het complex in gebruik. De DHCS gaat ervoor zorgen dat iedereen met één account overal bij kan. Een grote stap vooruit voor deze organisatie."

Geen omkijken naar updates

Het nodig zijn van slechts één account is niet het enige voordeel van DHCS voor mboRijnland. Het hoeft nu nauwelijks meer om te kijken naar updates. Alle updates voor hardware en software voor de DHCS-omgeving worden door Dell/Microsoft automatisch aangebracht. "We hebben er veel minder zorgen en werk aan." Voor mboRijnland is DHCS bedoeld als overbrugginsperiode. "Wij denken dat bijna alles in de cloud kan. Maar daar hebben we nog vijf jaar voor nodig. Dat gat wordt nu dankzij deze oplossing gedicht."

Proeven aan Microsoft Azure Cloud

"ICT wordt in fysieke omvang steeds kleiner. Waar je vroeger hele zalen met computers had staan, daar heb je nu nog een klein rek met daar van alles in. In die zin is de oplossing qua fysiek beheer een stap voorwaarts. Op dit moment helpt het ons echt om één infrastructuur neer te zetten voor de twee scholen die aan het samensmelten zijn. En we hebben door de back-up van deze omgeving de mogelijkheid om op een beperkte, maar belangrijke manier, te proeven aan Microsoft Azure Cloud. Daar zit dus ook een stuk lering in naar de toekomst toe."

Zorgvuldig gekozen

De samenwerking tussen ITON en het ID College gaat ver terug. "Die stamt uit de tijd dat ITON nog geen ITON heette." Zodoende kwam ook Hans Kramer in aanraking met ITON. Hij kwam op die manier in contact met accountmanager Richard Ahlers. In een gesprek daagde Kramer de accountmanager uit om met een mooie oplossing te komen voor de fusieschool. "Daardoor is het balletje van dit project gaan rollen."

Ondanks de lange samenwerking is mboRijnland niet over één nacht ijs gegaan bij het kiezen van de juiste oplossing. "Het heeft een klein half jaar geduurd voordat we 'ja' hebben gezegd. De DHCS is uitgebreid afgewogen tegen andere alternatieven. Het voorstel houdt in dat we een stuk datacenter vervangen. Dat lijkt niet aan te sluiten op onze cloud visie, maar we hebben geconstateerd dat nog niet de hele wereld klaar is voor de cloud en nog niet alles in de cloud kan. Daarom hebben we nu nog een stuk datacenteroplossing nodig."

"Wij vonden een stap in zijn geheel naar de cloud een te grote. Deze oplossing is niet zozeer heel high tech, maar staat dicht bij het kennisniveau van een aantal mensen binnen mijn team. Bovendien hadden we goede ervaringen met ITON."

Blijvende samenwerking

"Als we straks live gaan, verwacht ik dat we nog wel moeten leunen op ITON. Met name op de mensen van ITON die hier mee hebben geholpen aan de implementatie. Er is bij ITON gewoon veel kennis aanwezig op veel gebieden. We zullen ook met ITON in gesprek blijven. ICT is zo complex geworden, dat de mensen in je organisatie niet overal alles van kunnen weten. Mijn vertrouwen in het resultaat is groot."

"Ik heb nu twee jaar ervaring met ITON en dat gaat goed. Ik zou andere partijen binnen het onderwijs zeker aanraden met ITON samen te werken. Maar misschien moet ik daar voorzichtig mee zijn. De huidige samenwerking met het DHCS project verhoogt de kwaliteit van de ICT binnen onze school dusdanig dat andere ROC's daar wellicht jaloers op zullen zijn en misschien dan zelf ook samenwerking zoeken met ITON om stappen voorwaarts te zetten."