Selecteer een pagina
Onze 5 lessen van digitale transformatie
Onze 5 lessen van digitale transformatie

Enkele jaren geleden besloten we om van een System Integrator te transformeren naar een Managed Service Provider. Dat bleek geen puzzel te zijn die je zomaar even oplost in een of enkele dagen. Omdat veel organisaties scherp zullen moeten zijn op hun unieke waarde, door toenemende concurrentiedruk, leek het ons interessant om eens onze eigen ervaringen te delen. Dit zijn onze vijf lessen die we graag met je delen:

Les 1: Zie twijfel hebben aan je bestaande businessmodel vooral als kans

Als je met iets bezig bent wat een aanval is op je bestaande businessmodel, dan blijkt dat nagenoeg altijd een businesskans te zijn. Anders staat er wel een andere disruptieve speler op en die speler kun je beter zelf zijn. Dat is de eerste les die we mee willen geven; je kunt niet vroeg genoeg beginnen met het veranderen van datgene waar twijfel over bestaat. Zo wisten wij dat abonnementen en het hebben van recurring business noodzakelijk zijn om op langere termijn te overleven.

Les 2: Reserveer veel tijd aan de menselijke kant

Tijdens een digitale transformatie wordt de menskant vaak onderschat, terwijl het achteraf het allerbelangrijkste blijkt te zijn. Medewerkers moeten eerst nieuwe dingen aanleren en de waarde ergens van inzien voordat zij willen veranderen. Interne communicatie, opleiding en training horen daar vanzelfsprekend bij. Onze digitale transformatie duurde uiteindelijk ruim twee jaar.

Les 3: Bedenk vooraf wie je meeneemt of extra nodig gaat hebben

Helaas is het zo dat niet iedereen bereid is te veranderen, maar ook kan blijken dat er onvoldoende kennis bij bestaande werknemers aanwezig is om de nieuwe wereld te begrijpen. Als Managed Service Provider hebben we nu bijvoorbeeld met hele andere functietitels te maken dan enkele jaren geleden. Zo kenden we eerst geen adoptiespecialisten. Ook wordt er nu niet alleen naar technische vaardigheden gekeken bij de aanname van nieuw personeel, maar vooral ook naar communicatieve vaardigheden. Iemand die werkt bij een Service Provider moet in staat zijn om zich met aantrekkelijke online webinars of workshops te onderscheiden, maar ook om klanten professioneel te woord te staan.

Les 4: Maak een duidelijke keuze tussen verbouwen en vernieuwen

Dit is een les die je veel kosten kan besparen. Het heeft te maken met de keuze of je jouw bestaande bedrijf gaat verbouwen of er een nieuw modern bedrijf naast gaat bouwen. Dit kan bijvoorbeeld ook een keuze zijn als twee bedrijven met elkaar samengaan. Ga je in die situatie dan alle afzonderlijke systemen aan elkaar knopen of kies je ervoor om volledig blanco te beginnen? Vaak blijkt volledig vernieuwen en het oude afbouwen een beter alternatief te zijn. De technologie heeft het namelijk mogelijk gemaakt om veel sneller en minder complex te bouwen.

Les 5: Doe het samen en gefaseerd

Digitale transformatie is geen IT feestje, hoewel dit soms wel gedacht wordt. Technologie is slechts een middel om het doel te bereiken. Betrek daarom vroegtijdig collega’s bij jouw plannen om hen op tijd mee te laten bewegen of naar alternatieven te laten kijken. In een keer een hele organisatie transformeren bestaat namelijk niet, omdat mensen onderling andere gedachten hebben en zich niet allemaal in hetzelfde tempo kunnen aanpassen.

Hulp nodig bij digitaal transformeren?

Doordat wij de zorg voor jouw IT volledig uit handen nemen, kan jij je focussen op innovatie en digitale transformatie. Maar natuurlijk gaan we ook graag met je in gesprek om nog meer ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren. Voor meer informatie neem hier contact met ons op.

 

 

Als eerste op de hoogte

Abonneer op onze nieuwsbrief

Logo-ITON-footer

Contact

> Neem contact op

Werken bij

> Kom bij ons werken

Gegevens

Landjuweel 20
3905 PG Veenendaal

Algemeen
088 070 06 00

Support
088 070 06 25
sd@iton.nl

Socials

     
IBI | ISO27001 | ISAE3402
Share This