Visie op moderne werkplekken

Om zijn of haar werk te kunnen doen is een digitale werkplek voor elke medewerker cruciaal. Of u nu werkt op kantoor achter een bureau, actief bent op de fabrieksvloer, of uw dagen vult met klant- leverancier of partnerbezoeken. De werkplek is de plaats waar alle informatie en systemen die nodig zijn om uw werk te doen samenkomen. Vanaf uw digitale werkplek communiceert u met uw collega's, klanten of leveranciers en raadpleeg of bewerkt u informatie die voor uw organisatie cruciaal is (meestal door het gebruik van bedrijfsapplicaties).

Hoe die werkplek wordt beleefd is voor iedereen anders. De werkplek wordt gevormd door uw persoonlijke voorkeuren, de locatie waar u werkt, de mensen om u heen, de regels die gelden binnen organisatie of locatie, etc.

Dit betekent dan ook dat er geen universele werkplek bestaat. Voor de één is een goedwerkende smartphone cruciaal om productief te zijn, voor de ander is een afgeschermde virtuele werkplek vanuit de cloud noodzakelijk om veilig en snel het werk te kunnen doen. Weer een ander is het meest productief op een eigen laptop of werkstation waar veel vrijheid bestaat in de inrichting.

Sterker nog, wij geloven dat er niet één digitale werkplek bestaat voor een medewerker, maar dat elke medewerker meerdere soorten werkplekken met elkaar combineert, afhankelijk van het type werk, tijdstip of locatie waarop gewerkt wordt. Wel geloven we dat elke klant een primaire digitale werkplek kent.

Ondanks dat de behoefte en beleving van de digitale werkplek voor elke medewerker anders is, geloven wij er wel in dat standaardisatie belangrijk is. Niet alleen zorgt dit er voor dat de werkplek betaalbaar wordt, het zorgt er vooral voor dat de digitale werkplek herkenbaar wordt. Uiteraard moet binnen deze standaard dan wel weer voldoende ruimte zijn voor personalisatie, zodat de medewerker de beleving zo goed mogelijk kan aanpassen aan zijn of haar voorkeuren. De beleving draagt immers (indirect) bij aan de productiviteit van de medewerker.