Selecteer een pagina
Klanttevredenheid en gebruiksgemak…een uitdagende combinatie
Klanttevredenheid en gebruiksgemak…een uitdagende combinatie

Een tevreden klant…Dat is bijvoorbeeld iemand die blij en opgewekt is dat alles naar behoren werkt. Ontevredenheid ontstaat als er ergens een defect of zwakke schakel optreedt en de continuïteit in gevaar komt. Maar er is nog een reden, waardoor een gebruiker ongemak kan ervaren; er wordt niet begrepen hoe iets werkt. En in dat laatste zit een zeker risico. Want als je elk probleem onnodig op een andere manier gaat oplossen, dan ontstaan er complexiteiten.

Het risico van iedereen tevreden stellen

IT leveranciers hebben van nature de neiging om elke gebruiker tevreden te willen stellen. Grote uitdagingen oplossen zit in het bloed. Dus wordt er veel ontwikkeld en gebouwd wat net even ‘anders’ is dan bij iemand anders. Het gevolg daarvan is dat er complexiteiten kunnen ontstaan omdat er, op basis van een toenemend aantal individuele vragen, steeds meer functionaliteiten bijkomen.

Gebruiksgemak handhaven betekent daarom ook af en toe ‘nee’ durven zeggen, omdat ‘teveel willen’ ook tegen je kan gaan werken. De eerste tip is daarom om streng te zijn wat je als bedrijf, of voor jouw werkzaamheden en die van je collega’s, in de basis echt nodig hebt. Pas dan ontstaat eenvoud, gemak en tevredenheid.

De balans vinden tussen tevredenheid en gebruiksgemak

Als je tegen een probleem aanloopt, niet weet hoe iets werkt, of bepaalde functionaliteiten mist tijdens dagelijkse werkzaamheden gebruik dan deze praktische tips:

  • Definieer het echte probleem: Hoe groot is het en wat zijn de mogelijke risico’s voor jou en de organisatie?
  • Raadpleeg collega’s: Je kunt vaak al snel tevreden worden als je een collega laat helpen die hetzelfde mogelijk al eerder heeft meegemaakt
  • Voer eerst overleg met huidige leveranciers: De oplossing van een probleem kan latent aanwezig zijn in iets wat je al onbewust in huis hebt of toegevoegd kan worden aan een bestaand platform. (Een extra leverancier zorgt meestal voor toenemende complexiteiten)
  • Laat je eens informeren wat branchegenoten doen om gebruiksgemak te ervaren. Succesverhalen kunnen daarbij nuttig zijn.

Rendement als uitgangspunt

Gebruiksgemak ontstaat vooral ook door te onderzoeken of functionaliteiten te beperken zijn en uit te zoeken waar iets slimmer, efficiënter of goedkoper kan worden ingericht. Dat betekent tevens dat de beslissing om extra functionaliteiten toe te voegen onderbouwd moet zijn met de meerwaarde die het voor de organisatie of klanten gaat opleveren.

Soms worden features alleen maar aangeschaft om’ iets nieuws’ te hebben en kan het gebruiksgemak ongemakkelijk gaan worden.

Easy toch? 

Maarten de Vries

Maarten de Vries

Manager Service & Support

Als eerste op de hoogte

Abonneer op onze nieuwsbrief

Logo-ITON-footer

Contact

> Neem contact op

Werken bij

> Kom bij ons werken

Gegevens

Landjuweel 20
3905 PG Veenendaal

Algemeen
088 070 06 00

Support
088 070 06 25
sd@iton.nl

Socials

     
IBI | ISO27001 | ISAE3402
Share This