Contact

Blog

Ben Meints

Ben Meints Manager product management & marketing


Office 365 is hot! Als we kijken naar onze klanten zien we een enorme toename in het gebruik ervan. Tegelijkertijd zien we dat organisaties vrij weinig gebruikmaken van de verschillende producten die in de suite worden aangeboden.

Met name Skype voor Bedrijven (Skype for Business) komt er bekaaid vanaf. In de praktijk gebruikt nog geen 10% van onze klanten dit dagelijks. Zonde, want het is een krachtige en zeer eenvoudige oplossing om snel met elkaar in contact te komen. Interessant is dat veel organisaties de keuze voor Office 365 baseren op Exchange Online. En dan kiezen voor de volledige suite, want 'OneDrive en SharePoint zijn ook wel handig'. Toch zit er veel meer in de suite dan alleen Exchange, OneDrive en SharePoint. En dan hebben we het nog niet over Skype.

Skype voor Bedrijven

In de basis is Skype voor Bedrijven begonnen als Office Communication Server. De zakelijke tegenhanger van het vroegere MSN Messenger (ik zie de 90’s generatie glimlachen). Het principe is simpel. Zodra jij de Skype client gestart hebt, kun je beginnen met het versturen van berichten naar iedereen die ook online is. Meer nodig dan tekstberichten? Dan kun je audio of video toevoegen. Doordat Skype tegenwoordig op elk platform gebruikt kan worden (zowel op Windows, iOS als Android) kun je collega’s altijd en overal bereiken. Een soort van WhatsApp, maar dan zakelijk.

Aanwezigheidsstatus

De kracht van Skype voor Bedrijven wordt pas echt duidelijk wanneer je gebruikmaakt van de aanwezigheidsstatus. Het principe is ook hier vrij simpel. De client is gekoppeld aan het inloggen op jouw pc (of terminal sessie). Ben je ingelogd? Dan is de Skype client dat ook en staat de status op beschikbaar. Op het moment dat jij bijvoorbeeld een beamer aansluit op de pc ga je waarschijnlijk iets presenteren. Skype schakelt dan naar de 'niet storen' status. Heb je een afspraak in de agenda? Dan verandert Skype jouw status vanzelf naar 'in bezet'. Wil je dus in het vervolg weten of een collega aanwezig is, kijk dan snel even op Skype!

Externe contactpersonen

Skype voor Bedrijven stopt echter niet bij de voordeur van de organisatie. Op het moment dat een organisatie waarmee jij samenwerkt Skype aan heeft staan, kun je met hetzelfde gemak externe contactpersonen benaderen (ook ITON is gewoon bereikbaar via Skype). Typ het e-mailadres van de persoon in die je probeert te bereiken in en jij kunt direct starten. Gaat dit te ver voor jouw organisatie? De IT afdeling kan eenvoudig regelen met welke bedrijven er wel en niet gechat mag worden.

Starten met Skype voor Bedrijven

Hoe begin je met Skype voor Bedrijven Online? Eigenlijk is ook dit heel eenvoudig. Op het moment dat Office 365 geconfigureerd is, is Skype dat ook. Installeer de client op jouw pc, log in met jouw Office 365 account en je kunt beginnen. Een RDS of Citrix omgeving? Nog simpeler. Zorg dat de Skype voor Bedrijven client is geïnstalleerd en regel via een policy dat de client automatisch wordt gestart na het aanmelden binnen de sessie. Wil je vanuit de sessie ook audio en video aanbieden? Dan moet je iets meer doen, door bijvoorbeeld te werken met de Skype voor Bedrijven VDI plug-in. Maar waarom niet gewoon starten met alleen chat? Audio en video is eenvoudig uit te schakelen via een GPO.

Mocht je ondanks deze instructies toch hulp nodig hebben, neem dan contact op met een van mijn collega’s. Zij kunnen je snel en eenvoudig helpen met de inrichting van de oplossing en het finetunen ervan.