Contact

Blog


We horen regelmatig van leveranciers dat bepaalde software niet langer ondersteund is na een bepaalde datum. Dit wordt vaak de ‘end-of-life’ datum genoemd. De software werkt hierna waarschijnlijk nog wel, maar het kan zijn dat het niet langer veilig is om de software te gebruiken.

Wanneer de software ‘end-of-life’ is (EOL) is het voor veel organisaties interessant om over te stappen naar andere software. Er zitten een flink aantal risico’s aan het gebruiken van EOL software. We zetten er een aantal op een rijtje.

Problemen met veiligheid

Wanneer software EOL is betekent het dat er geen officiële patches, bugfixes en beveiligingsupgrades meer volgen. Aangezien aanvallen van buitenaf steeds geavanceerder worden, kan het zijn dat er nieuwe zwakke punten worden ontdekt in bestaande software. Deze nieuwe zwakke punten kunnen door hackers worden gebruikt om in jouw systeem te infiltreren en zo data te verzamelen.

Aangezien er geen nieuwe patches of bugfixes uitkomen, kiezen hackers er vaak voor om oude, meer kwetsbare software aan te vallen. Daardoor zijn bedrijven met EOL-software een gemakkelijk doelwit. Aangezien het aantal cyberaanvallen alleen maar toeneemt is dit een belangrijk aspect om over na te denken.

Problemen met software

Software die end-of-life is, betekent vaak dat organisaties het als ‘niche’ product zien. Er zijn minder bedrijven die de software ondersteunen en dus gaat de markt (en het talent op de markt) steeds vaker overstappen op andere producten. Daardoor wordt EOL-software steeds lastiger om te integreren met andere software. Hierdoor vermindert zowel de productiviteit als de functionaliteit van de software. Het kan bijvoorbeeld zijn dat bepaalde werkprocessen niet meer goed werken op nieuwere versies van jouw bedrijfssoftware.

Uit de hand lopende kosten

Zoals eerder aangegeven is EOL-software steeds minder door de markt ondersteund. Daardoor is het steeds duurder om bestaande problemen op te laten lossen. Supportkosten lopen uiteindelijk uit de hand omdat er steeds meer geïnvesteerd moet worden om specialisten te vinden. Vaak zijn de kosten van een upgrade of migratie naar nieuwe software minder dan deze uit de hand lopende supportkosten.

Mindere prestaties en meer downtime

Over het algemeen maakt EOL-software geen gebruik van de nieuwste cloud technologieën om sneller gegevens op te slaan en te verwerken. Hoe ouder de software wordt, hoe groter de kans is dat je dit steeds meer gaat afzien in jouw bedrijfsproces. Uiteindelijk wordt de software een van de belangrijkste redenen dat jouw organisatie minder productief is. Daarnaast loop je met minder ondersteuning natuurlijk ook meer risico op het moment dat daadwerkelijk iets verkeerd gaat.

Problemen met compliance

Zeker met de komst van de GDPR kan slecht omgaan met persoonsgegevens en andere data niet alleen een negatieve impact hebben op de reputatie van jouw organisatie, maar kan het zelfs voor flinke boetes zorgen. De twee boetes van de GDPR variëren van 4 procent van de wereldwijde omzet of 20 miljoen euro of 2 procent van de wereldwijde omzet of 10 miljoen euro.

De conclusie

Uiteindelijk is end-of-life software een behoorlijke uitdaging voor IT afdelingen. EOL hoeft echter geen problemen op te leveren. Als je bijvoorbeeld kiest voor Office 365 of een eigen Werkplek 365 beschik je altijd over de nieuwste versie van de Office suite. Wil je iets meer weten? Neem dan contact met ons op.