Artificial Intelligence, of kunstmatige intelligentie. Het is iets waar ondernemers wel van gehoord hebben, maar in de praktijk vaak nog in de kinderschoenen staat. Het doemt vaak ergens als pilot project op, maar kan ook zomaar weer verdwijnen, omdat er te weinig is nagedacht over de zakelijke waarde. Daarom kiezen we ervoor om kunstmatige intelligentie eens vanuit een business perspectief te zien.
Wat is kunstmatige intelligentie?
Wie op Wikipedia naar de definitie zoekt, leest dat er een uitdaging is; het is al moeilijk om ‘intelligentie’ precies te definiëren, laat staan kunstmatige intelligentie. Het heeft vooral te maken met het interpreteren van data waarbij het menselijke brein het aflegt tegen de rekenkracht van computers. Inmiddels gaat AI stappen verder dan een aantal jaren geleden, omdat er niet alleen sprake is van cognitieve intelligentie, maar ook emotionele intelligentie. Een chatbot kan bijvoorbeeld beoordelen in welke stemming iemand verkeert, omdat een algoritme geleerd heeft om een emotie te herkennen. Maar waar valt kunstmatige intelligentie toe te passen? Dit zijn enkele praktijkvoorbeelden:
Voorspellingen op onder andere het gebied van service
Een lift ‘vertelt’ doormiddel van een spraakrobot dat het beter is om de andere lift te pakken. Op basis van het aantal gemeten liftbewegingen weet het namelijk dat er onderhoud nodig is. Hetzelfde kan gelden voor draaideuren, productiemiddelen of logistieke systemen. Door de combinatie te maken tussen sensoren, machine learning en spraak wordt deze lift een intelligente robot. Dat heeft vier positieve gevolgen;
- Een hogere veiligheid voor mensen;
- Kostenbesparingen, want kunstmatige intelligentie voorspelt het onderhoud, waardoor onnodige ritten van servicemonteurs voorkomen worden;
- Continuïteit, door minder uitval van bedrijfsmiddelen en systemen;
- Een ander businessmodel, want er kan er een serviceabonnement worden afgesloten op basis van het aantal bewegingen..
Klanten beter bedienen
Onderzoek, bijvoorbeeld een betere gezondheid of…
De veiligheid onderweg, proactief handelen
Wat gaat kunstmatige intelligentie echt voor jou betekenen?
Dit artikel is geschreven ter inspiratie. Met kunstmatige intelligentie kun je ook betere producten maken als zowel het gebruik als verbruik geanalyseerd wordt. Belangrijk is dat het beter kunnen voorspellen tot een concurrentievoorsprong kan leiden. Het gaat over data verzamelen, analyseren, interpreteren en op een duidelijke manier in dienst stellen van de mens. Computers blijken daar vaak sneller in te zijn dan collega’s…
Als eerste op de hoogte
Abonneer op onze nieuwsbrief
