Selecteer een pagina
Bekijk kunstmatige intelligentie eens vanuit business perspectief
Bekijk kunstmatige intelligentie eens vanuit business perspectief

Artificial Intelligence, of kunstmatige intelligentie. Het is iets waar ondernemers wel van gehoord hebben, maar in de praktijk vaak nog in de kinderschoenen staat. Het doemt vaak ergens als pilot project op, maar kan ook zomaar weer verdwijnen, omdat er te weinig is nagedacht over de zakelijke waarde. Daarom kiezen we ervoor om kunstmatige intelligentie eens vanuit een business perspectief te zien.

Wat is kunstmatige intelligentie?

Wie op Wikipedia naar de definitie zoekt, leest dat er een uitdaging is; het is al moeilijk om ‘intelligentie’ precies te definiëren, laat staan kunstmatige intelligentie. Het heeft vooral te maken met het interpreteren van data waarbij het menselijke brein het aflegt tegen de rekenkracht van computers. Inmiddels gaat AI stappen verder dan een aantal jaren geleden, omdat er niet alleen sprake is van cognitieve intelligentie, maar ook emotionele intelligentie. Een chatbot kan bijvoorbeeld beoordelen in welke stemming iemand verkeert, omdat een algoritme geleerd heeft om een emotie te herkennen. Maar waar valt kunstmatige intelligentie toe te passen? Dit zijn enkele praktijkvoorbeelden:

Voorspellingen op onder andere het gebied van service

Een lift ‘vertelt’ doormiddel van een spraakrobot dat het beter is om de andere lift te pakken. Op basis van het aantal gemeten liftbewegingen weet het namelijk dat er onderhoud nodig is. Hetzelfde kan gelden voor draaideuren, productiemiddelen of logistieke systemen. Door de combinatie te maken tussen sensoren, machine learning en spraak wordt deze lift een intelligente robot. Dat heeft vier positieve gevolgen;

 

  • Een hogere veiligheid voor mensen;
  • Kostenbesparingen, want kunstmatige intelligentie voorspelt het onderhoud, waardoor onnodige ritten van servicemonteurs voorkomen worden;
  • Continuïteit, door minder uitval van bedrijfsmiddelen en systemen;
  • Een ander businessmodel, want er kan er een serviceabonnement worden afgesloten op basis van het aantal bewegingen..

Klanten beter bedienen

Hoe specifiek en op maat krijgen klanten de informatie van jouw bedrijf die voor hen relevant is? Bedrijven als Google begrijpen dat. Een man die gek is op auto’s krijgt bij het woord “Jaguar” iets anders te zien dan een vrouw die graag met de kinderen naar de dierentuin gaat. De technologie om beter te bedienen gaat zelfs zover dat bij veel apps de microfoon standaard op ‘aan’ staat. Dat betekent dat je soms praat over een onderwerp en je enkele seconden later een gerelateerde advertentie op je smartphone terugziet. Of dat beter is… Een intelligent algoritme luistert mee en geeft jou de informatie waar je op dat moment behoefte aan hebt.

Onderzoek, bijvoorbeeld een betere gezondheid of…

AI wordt ingezet om van grote hoeveelheden data met elkaar te vergelijken en onderzoek te doen naar wereldwijde ziekten, zoals kanker. Het helpt om steeds sneller de juiste diagnose te kunnen stellen, maar ook om eerder te voorspellen of iemand een grotere kans loopt om ziek te worden. Daarnaast is de stand van de technologie inmiddels zover dat hypergevoelige camera’s meer kunnen waarnemen dan de ogen van een chirurg. Met die wetenschap zijn er allerlei nieuwe businessmodellen te bedenken. Het betekent bijvoorbeeld dat kunstmatige intelligentie meer schade ‘ziet’ dan een schade expert of dat een camera het aankoopgedrag in een winkel kan onderzoeken, zodat schappen beter ingedeeld kunnen worden.

De veiligheid onderweg, proactief handelen

Zonder dat je het altijd doorhebt wordt kunstmatige intelligentie buiten toegepast. Sensoren en camera’s meten vaarbewegingen op te drukke grachten en bij grootschalige evenementen worden deze onveilige situaties al proactief doorgegeven aan veiligheidsmedewerkers. Kunstmatige intelligentie kan zelfs op basis van gedrag inzoomen op iemand die zich verdacht gedraagt, bijvoorbeeld op luchthavens of tijdens voetbalwedstrijden. AI geeft alvast een seintje aan de hulpdiensten. Hoe zit het dan met onze privacy? Bewegingen hoeven geen gezicht te hebben, weten dat er iets speelt is belangrijker voor onze veiligheid.

Wat gaat kunstmatige intelligentie echt voor jou betekenen?

Dit artikel is geschreven ter inspiratie. Met kunstmatige intelligentie kun je ook betere producten maken als zowel het gebruik als verbruik geanalyseerd wordt. Belangrijk is dat het beter kunnen voorspellen tot een concurrentievoorsprong kan leiden. Het gaat over data verzamelen, analyseren, interpreteren en op een duidelijke manier in dienst stellen van de mens. Computers blijken daar vaak sneller in te zijn dan collega’s…

Als eerste op de hoogte

Abonneer op onze nieuwsbrief

Logo-ITON-footer

Contact

> Neem contact op

Werken bij

> Kom bij ons werken

Gegevens

Landjuweel 20
3905 PG Veenendaal

Algemeen
088 070 06 00

Support
088 070 06 25
sd@iton.nl

Socials

     
ISO 27001 certificate
ISAE 3402