Contact Support

Blog


Weet je waarom we deze interessante vraag stellen? Omdat het succes, de groei en concurrentiekracht van elke organisatie tegenwoordig afhankelijk is geworden van technologie. Dat betekent ook dat het stellen van onduidelijke of onrealistische doelen tot verwarring en grote kostenposten leidt. IT investeringen kunnen immers een aanzienlijk aandeel van het beschikbare budget opeisen. Slimmer is dus om ook IT investeringen SMART te doen. Kijk maar:

S – Specifiek

Stel dat je als doelstelling hebt staan dat je in 2020 ‘winstgevender’ wilt zijn, wat zegt dat dan precies? Traditioneel zijn directies vaak nog gebiologeerd om in de kosten te snijden en schaffen dan misschien wel extra IT tooling aan om de kosten nog beter visueel inzichtelijk te maken via een dashboard. Beter is om in de strategie een specifieker en duidelijker doel te benoemen, zoals ‘20% groei in een nieuwe branche x’. Nieuwe markten ontdekken is immers veel leuker en uitdagender om winstgevender door te worden. Wellicht heb je daar wel een nieuw CRM systeem voor nodig of tooling om een geautomatiseerde campagne te realiseren.

M – Meetbaar

Welke oplossing was nu het beste; een investering in een dashboard om inzicht te krijgen en overbodige kosten te snijden of een investering in een CRM systeem/geautomatiseerde campagne om meer omzet te genereren in een nog niet ontgonnen markt? De realiteit is dat de ROI berekening van een IT investering lang niet altijd gemaakt wordt. Door het echter meetbaar te maken kan je prioriteit geven aan IT investeringen die het meeste opleveren. Meet in ieder geval wat je weet, want dat is de start om trendlijnen te ontdekken en via algoritmen betere voorspellingen te doen.

A – Acceptabel

Er zijn situaties bekend waar IT omgevingen verouderd zijn en niet geaccepteerd worden. Willen werkgevers bijvoorbeeld aantrekkelijk blijven voor de jongere generatie dan zullen steeds meer bedrijfsapplicaties vanaf de smartphone moeten kunnen werken. On-premises verliest het dan van de cloud. Er komt een generatie aan die de laptop al ouderwets vindt en zelfs alleen nog maar via chat wil solliciteren. Telefoneren en e-mailen past minder bij hen, wel appen en chatten. Overigens heeft ‘acceptabel’ niet alleen met werknemers te maken, maar vooral met klanten. Weet je zeker dat jouw klantcommunicatie qua IT aansluit bij wat klanten willen?

R – Realistisch

Voor elke IT investering geldt; je kan het niet voor iedereen voor honderd procent naar de zin maken, maar het zou wel het uitgangspunt moeten zijn. Interessant is dat er steeds meer maatwerk mogelijk is waar bepaalde standaard meegeleverde functionaliteiten uitgezet worden als ze voor de desbetreffende functie niet nodig zijn. Realistisch kijken naar wat iedereen echt nodig heeft, in de vorm van tooling en training, helpt mensen om dagelijks plezieriger te laten werken. Het levert overigens ook een hele realistische besparing op.

T - Tijdgebonden

In het SMART-methode staat de T voor tijd en het zorgen voor een duidelijk begin- en einddatum. Sowieso is deze factor tijd nodig bij de adoptie van technologie, maar er is nog een andere reden waarom de T van belang is; als je niet op tijd bent met de uitfasering van software of het doen van de juiste software updates dan kan je plotseling voor nare verrassingen komen te staan die pas echt duur kunnen uitvallen.

Meer weten?

Neem via het formulier aan de linkerkant contact met ons op als je eens over SMART met ons wilt doorpraten.