Contact Support

Nieuws


Wie het woordenboek erbij pakt ziet als definitie van transformatie staan; ‘het overgaan van de ene in de andere vorm’. Daar zit dus gelijk ook de uitdaging, want blijkbaar is de huidige digitale vorm dan niet goed genoeg. Digitale transformatie heeft te maken met innovatie, nieuwe mogelijkheden ontdekken en het meenemen van klanten en medewerkers naar ‘daar waar het beter is’. En dat is alvast een plezierige gedachte.

Wat valt er te transformeren?

Deze blog houden we gewoon praktisch, want er zijn honderden voorbeelden van digitale transformatie te bedenken. Wij denken dat de volgende 3 voorbeelden jou inspireren:

1. Slimmere werkprocessen, bijvoorbeeld door gebruik van apps

Het is niet ondenkbaar dat ook bij jouw bedrijf een aantal jaren geleden een analoog proces gedigitaliseerd is, waarbij er feitelijk een digitale kopie is gemaakt van datgene wat eerst op papier gebeurde. Er is niet altijd gekeken of het proces ook slimmer kon. Dan kunnen er bijvoorbeeld onnodige goedkeuringsprocessen (approvals) zijn meegenomen. Die kunnen er alvast uit. Of misschien moet de inrichting van het proces wel anders. De digitale transformatie betekent in dit geval het verkorten van dit werkproces of een versnelling van het proces door de approvals anders, via een app, te doen. De geautoriseerde manager kan dan onderweg, altijd en overal, gewoon ergens ‘een klap’ op een goedkeuringsproces geven.

2. Schaalbare producten, diensten en development

Bedrijven die sterk concurrerend zijn hebben meestal goed nagedacht hoe zij een winnende formule kunnen kopiëren bij andere klanten. Het kan om iets eenvoudigs gaan, zoals een service abonnement, maar ook om iets wat complexer is, bijvoorbeeld het automatiseren van het werkproces van developers die aan het coderen zijn. Tegenwoordig zijn er in de IT allerlei modules, c.q. containers, beschikbaar waardoor je services horizontaal kunt schalen. Schaalbaarheid heeft dus een sterke link met digitale transformatie en is voor allerlei branches toepasbaar.

3. Een betere digitale toegankelijkheid voor klanten

Tegenwoordig moeten organisaties via allerlei online kanalen digitaal toegankelijk zijn voor hun klanten. Is dat bij jou ook zo? De klant voor honderd procent centraal stellen betekent dat je met de technologie moet zitten waar de klanten zich bevinden. Als je dat goed doet ontstaan er ook mechanismen om klantentevredenheid te meten en nog beter te weten wat de uitdagingen van klanten zijn. Meet de data van klanten om te zorgen voor een nog betere user experience.

Wat levert digitale transformatie op?

Doordat klanten beter bediend worden, werknemers efficiënter gaan werken en meer data verzameld wordt ontstaan enerzijds kostenvoordelen en anderzijds een grotere kans op meer business. Dat klinkt mooi, maar er is iets wat nog veel belangrijker is:

Digitale transformatie raakt de hele organisatie

Digitale transformatie is geen ‘feestje’ van de IT afdeling, maar vooral iets wat al in de aderen van de directie moet zitten. Transformeren gaat over veranderen waarbij het hebben van een voorbeeldrol enorm belangrijk is. Het gaat om de bereidheid en de wil om ‘anders dan anderen’ te zijn en steeds te willen aanpassen aan wisselende klantbehoeften. De techniek is daarbij slechts een middel. Digitale transformatie draait vooral om mensen is dan ook onze conclusie.

Eens doorpraten over digitale transformatie?

Misschien heb je wel een idee waar het beter zou kunnen, maar waar je hulp bij nodig hebt, of wil je gewoon eens in gesprek om extra ideeën op te doen waar digitale verbeteringen mogelijk zijn. Als dat het geval is, neem via het formulier aan de linkerkant contact met ons op.