Contact

Blog


Afgelopen week was ik aanwezig bij de jaarlijkse partnerconferentie van Microsoft; Inspire in Las Vegas. Dit jaar werd Inspire voor de eerste keer gecombineerd met het interne evenement van Microsoft: Ready. Dit maakte dat over de week ongeveer 40.000 mensen geïnspireerd en klaargemaakt werden voor het Microsoft evangelie.

Iedere ochtend wordt tijdens Inspire traditioneel afgetrapt met de keynotes gegeven door het senior leadershipteam van Microsoft. De keynotes geven een goed beeld van de visie en missie van Microsoft, de ontwikkelingen en de focus voor het komende jaar. Gedurende de sessies die na de keynotes gevolgd kunnen worden, worden wij als partner in staat gesteld de verdieping te zoeken.

Ik heb zelf de volgende thema’s mee naar huis genomen:

Intelligente Cloud/intelligent Edge

Op woensdag was de keynote van de CEO van Microsoft, Satya Nadella. Nog voordat Satya een woord had gesproken, kreeg hij een staand applaus van alle aanwezigen. Tijdens zijn keynote liet Satya enkele klantscenario's zien die de zo genoemde Intelligent Cloud en Intelligent Edge raken.

"As we look forward, the opportunity for us to serve our customers in this new era of the intelligent cloud and the intelligent edge is far greater. I've lived through the client-server, the web, mobile, cloud. But what we're going to see going forward is going to be even more profound."

Volgens Nadella gebeuren er drie dingen:

In relatie tot gebruikerservaring vindt een verschuiving plaats richting een "people-centered experience". Dit betekent dat de ervaring losgekoppeld wordt van het apparaat. Wij hebben allemaal meerdere apparaten en denk hierbij niet alleen aan laptop of smartphone, maar ook aan lampen, een thermostaat, etc. Dit noemt Microsoft de Intelligent Edge.

Vervolgens zal Microsoft alles vullen met Artificial Intelligence. In applicaties worden allerlei capaciteiten toegevoegd, zoals het vermogen om te communiceren, situaties te herkennen en beslissingen te nemen. Microsoft spreekt over enorme doorbraken rondom AI. Het doel is om dergelijke diensten te 'democratiseren' en via de Microsoft Applicaties beschikbaar te maken voor iedereen.

En als laatste, om dit allemaal mogelijk te maken, is er overal rekenkracht nodig. Dit wordt beschikbaar gesteld dankzij de Intelligent Cloud (Azure). Afgelopen jaar heeft Microsoft 14 nieuwe datacenterregio's toegevoegd, waarmee het totaal nu komt op 54 wereldwijd.

Microsoft 365

Vorig jaar presenteerde Microsoft de nieuwe dienst Microsoft 365. Microsoft 365 is de combinatie van de belangrijkste Microsoft diensten en bestaat onder andere uit Office 365 productivity apps en Windows 10. Nadella liet zien hoe zijn werkdag vandaag de dag gedomineerd wordt door Teams. Op Teams, het Microsoft alternatief voor Slack, wordt dit jaar hard ingezet. De week voor Inspire werd onder andere de gratis versie van Teams aangekondigd. Microsoft 365 maakt het voor ons als partner mogelijk onze klanten mee te transformeren naar de hiervoor genoemde 'people-centered experience'. Dankzij Microsoft 365 is de digitale transformatie opeens toegankelijk voor ieder formaat bedrijf.

Security en Privacy

Op dag één trad onder andere Brad Smith, de Chief Legal Office van Microsoft, aan voor zijn keynote. "We believe privacy is a fundamental human right. GDPR is an important step forward for people in Europe and around the world."

In zijn keynote herhaalde Smith Microsoft's inzet voor het verbeteren van privacy en veiligheid voor klanten. Ook op dit gebied loopt Microsoft voorop. Zo voldoet Microsoft volledig aan de AVG. Bijzonder daaraan is dat zij de richtlijnen van de AVG niet alleen toepassen voor gebruikers in de EU, maar voor alle gebruikers wereldwijd. Microsoft verwacht dat het voorbeeld van de EU wereldwijd gevolgd zal worden en wacht dit niet af, maar past deze strenge privacyregels consequent toe.

Business apps

Afgelopen jaar heeft Dynamics 365 (het Microsoft aanbod voor CRM en ERP systemen) een groei doorgemaakt van maar liefst 65%. Dat Microsoft hier focus op heeft blijkt wel uit het feit dat er middelen geboden worden om ons partners te helpen beter bekend te raken met deze diensten.

Microsoft

Het gaat goed met Microsoft. De strategie van Satya Nadella is duidelijk succesvol. 2018 (fiscale jaar) was het beste jaar voor Microsoft ooit. Voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf kwam de omzet van het bedrijf boven de $100miljard, wat een van 14% groei betekent ten opzichte van het vorige jaar.

Microsoft zou Microsoft niet zijn als er niet ook nog een mooie Amerikaanse note geplaatst werd. Satya Nadella zegt sollicitanten voor de keuze stellen. "Wil je voor een cool bedrijf werken? Moet je ergens anders gaan werken dan bij Microsoft. Maar als je voor een bedrijf wil werken dat andere bedrijven cool maakt, dan moet je bij ons komen werken."

ITON is één van die bedrijven die mede dankzij Microsoft cool is om voor te werken en we hebben ook nog veel ruimte om ons team te komen versterken. Interesse? Bekijk hier onze vacatures.

Een impressie van Microsoft Inspire: