Skype voor Bedrijven: het meest vergeten product van Office 365

Skype voor Bedrijven: het meest vergeten product van Office 365

Office 365 is hot! Als we kijken naar onze klanten, dan zien we een enorme toename in het gebruik ervan. Tegelijkertijd zien we dat organisaties maar bar weinig gebruikmaken van de verschillende producten die in de suite worden aangeboden.

Met name Skype voor Bedrijven (Skype for Business) komt er bekaaid vanaf. In de praktijk gebruikt nog geen 10% van onze klanten dit dagelijks. Zonde, want het is een krachtige en zeer eenvoudige oplossing om snel met elkaar in contact te komen.

Interessant is dat veel organisaties de keuze voor Office 365 baseren op Exchange Online. En dan kiezen voor de volledige suite, want ‘OneDrive en SharePoint zijn ook wel handig’. Toch zit er veel meer in de suite dan alleen Exchange, OneDrive en SharePoint. Wat dacht u van Skype?

Skype voor Bedrijven

In basis is Skype voor Bedrijven begonnen als Office Communication Server. De zakelijke tegenhanger van het vroegere MSN Messenger (ik zie de 90’s generatie glimlachen). Het principe is simpel. Zodra u de Skype client gestart heeft, kunt u beginnen met het versturen van berichten naar iedereen die ook online is. Heeft u meer nodig dan tekstberichten, dan kunt u audio of video toevoegen. Doordat Skype tegenwoordig op elk platform gebruikt kan worden (zowel op Windows, iOS als Android) kunt u uw collega’s altijd en overal bereiken. Een soort van WhatsApp, maar dan zakelijk.

Aanwezigheidsstatus

De kracht van Skype voor Bedrijven wordt pas echt duidelijk wanneer u gebruikmaakt van de aanwezigheidsstatus. Het principe is ook hier vrij simpel. De client is gekoppeld aan het inloggen op uw pc (of terminal sessie). Bent u ingelogd? Dan is de Skype client dat ook en staat de status op beschikbaar. Op het moment dat u de beamer aansluit op uw pc gaat u waarschijnlijk iets presenteren en gaat Skype in de niet storen status. Heeft u een afspraak gepland staan in uw agenda? Dan verandert Skype uw status vanzelf in bezet. Wilt u dus in het vervolg weten of een collega aanwezig is, kijk dan snel even op Skype!

Externe contactpersonen

Skype voor Bedrijven stopt echter niet bij de voordeur van de organisatie. Op het moment dat een organisatie waarmee u samenwerkt Skype aan heeft staan, kunt u met hetzelfde gemak externe contactpersonen benaderen (ook ITON is gewoon bereikbaar via Skype). Typ het e-mailadres van de persoon in die u probeert te bereiken in en u kunt direct starten. Gaat dit te ver voor uw organisatie? De IT afdeling kan eenvoudig regelen met welke bedrijven er wel en niet gechat mag worden.

Starten met Skype voor Bedrijven

Hoe start u nu met Skype voor Bedrijven Online? Eigenlijk is ook dit heel eenvoudig. Op het moment dat Office 365 geconfigureerd is, is Skype dat ook. Installeer de client op uw pc, log in met uw Office 365 account en u kunt beginnen. Een RDS of Citrix omgeving? Nog simpeler. Zorg dat de Skype voor Bedrijven client is geïnstalleerd en regel via een policy dat de client automatisch wordt gestart na het aanmelden binnen de sessie. Wilt u vanuit de sessie ook audio en video aanbieden? Dan moet u iets meer doen, door bijvoorbeeld te werken met de Skype voor Bedrijven VDI plug-in. Maar waarom niet gewoon starten met alleen chat? Audio en video is eenvoudig uit te schakelen via een GPO.

Mocht u hulp nodig hebben (maar ik denk het niet), neem dan contact op met een van mijn collega’s. Zij kunnen u snel en eenvoudig helpen met de inrichting van de oplossing en de finetuning ervan.

Ben Meints

Product & portfolio management

IT is geen doel, maar een middel om ons leven mooier en makkelijker te maken. Ik geloof in een wereld waar technologie ons in staat stelt om overal en altijd te werken, met wie we maar willen. Zodat we ons als professional en als mens volledig kunnen...

Lees meer over Ben Meints

Blog berichten van Ben Meints

Delen op Facebook Delen op Twitter Delen op LinkedIn Delen op Google+